Amsterdam Drone Week
4 december – RAI. Aeret was aanwezig bij twee kennisbijeenkomsten georganiseerd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarbij de Europese drone regelgeving centraal stond. Op de beursvloer stonden veel aanbieders van drone-systemen, UAM (Urban Air Mobility) toepassingen en samenwerkingsinitiatieven zoals de Medical Drone Service
Open, Specific en Certified Drone Categorieën
De kennissessie werd geopend door Ron van de Leijgraaf, beleidsmedewerker luchtvaartveiligheid, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin werd de nieuwe Europese Regelgeving behandeld en de (risico) categorieën waaronder een operator straks mag opereren: Open, Specific en de Certified categorie. Hierin zitten ook nieuwe kansen voor de NL drone operator. Zo kan / mag deze straks met een brevet ook in 28 Europese landen vliegen. Centraal onderwerp in deze lezing was dat deze nieuwe regelgeving uit gaat van een risico gebaseerde aanpak.
Implementatie Regelgeving
Het tweede deel van de dag werd geleid door Petra Syaifoel beleidsmedewerker luchtvaartveiligheid, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin stond de implementatie van de nieuwe drone regelgeving in Nederland centraal. Hierin werden ook veel vragen vanuit de zaal behandeld.
Tijdens deze sessie kwamen de volgende onderwerpen aan bod:
- Aanpassing Nationale drone regelgeving
- Registratie drone / piloten
- Opleidingen drone-piloten
- Zonering (no fly zones)
- Omzetten NL brevet naar EU brevet
- Modelvliegclubs
- Producteisen drones
- Opleiding en training autoriteiten: CAA / Politie
- Communicatie
- Aanwijzing van competente authoriteiten
- Gebruik Q.E. (gekwalificeerde entiteiten)
- Hoe omgaan met LUC’s
- Handhaving, toezicht en interpretatie
- Auronautical informatie
- Ongevallen meldingen
Zonering en no fly zones
Een belangrijk aspect voor de (toekomstige) drone piloot is geo-awareness. Hieronder wordt verstaan dat de piloot weet waar hij wel en niet mag vliegen, of waar restricties gelden. Er kunnen bijvoorbeeld bepaalde zones worden aangesteld waar niet gevlogen mag worden (bijv kritische infrastructuur) of waar bijvoorbeeld hoger gevlogen mag worden. Een duidelijk, actuele kaart is hierbij natuurlijk van groot belang. Vanuit Aeret zijn we erg benieuwd naar de invulling en vormgeving van aanvullende zonering. Deze zullen we dan ook verwerken in onze vluchtvoorbereiding applicatie Drone PreFlight.