Je bekijkt nu Drone2Go – Network Remote ID & BVLOS Communicatie

Drone2Go – Network Remote ID & BVLOS Communicatie

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Drone / Nieuws

Demonstratie Drone2Go Verkeerspost Rijkswaterstaat

Op donderdag 15 december was er een demonstratie dag om de sprints binnen de Drone2Go ontwikkelingen te demonstreren. Op deze mooie, frisse winterse dag werden er verschillende demonstraties gegeven door de deelnemers. Aeret had hierbij ingeschreven op sprint 18 en 19.

Sprint 18 – Network Remote ID in cockpit

aeret drone2go sprint 18 see and avoid network remote id
Network Remote ID in cockpit

In de luchtvaart is zien en gezien worden een belangrijke veiligheidspijler. Voor sprint 18 is er gekeken naar de mogelijkheden om de live locatie + metadata van een drone in de cockpit van een bemand toestel te krijgen. Hiervoor zijn verschillende vluchten gemaakt van zowel een zweefvliegtuig als een gemotoriseerd toestel.

Tijdens deze vlucht is er middels een Network Remote ID tag informatie verzonden van een (stationaire) drone. Tijdens de gehele vlucht bleek het mogelijk om deze informatie in de cockpit op te vragen. Dit biedt mogelijkheden om deze drone posities (verder) te integreren in reeds bestaande vluchtcomputers zoals EasyVFR of SkyDemon voor de General Avation.

Sprint 19 – BVLOS communicatie middels 4G

4G 3D mapping cell signal drone2go aeret drone rpas uav unmanned
3D 4G Scanvlucht

Als men vliegt met een drone is de reikwijdte beperkt tot het (wifi) zendsignaal van de controller. Maar wat als men verder wil vliegen? Voor BVLOS (Beyond Visual Lines Of Sight) vluchten dient men gebruik te maken van andere technieken om de telemetrie en payloaddata te ontvangen. In sprint 19 hebben we gekeken naar de mogelijkheden van het bestaande 4G netwerk in Nederland. In deze sprint zijn verschillende dingen onderzocht en uitgewerkt. Zo zijn er bemande en onbemande “3D 4G scanvluchten gemaakt” om zowel de signaalsterkte als de signaalkwaliteit van het 4G netwerk te bepalen. Tevens zijn er risico-factoren in kaart gebracht zoals hoog vermogen stralingsbronnen welke mogelijk kunnen interfereren.

Detectie bemand vliegverkeer

adsb flarm mlat map tracking kaart drone drone2go nijmegen aeret
Bemand vliegverkeer detecteren

Samen met Mapture is Aeret een onderzoek gestart in hoeverre het detecteren van bemand vliegverkeer kan worden gebruikt als mitigerende veiligheidsmaatregel om (autonome) drones en droneboxen te waarschuwen voor inkomend verkeer. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een ontvangststation welke de volgende signalen ontvangt:

– ADSB
– MLAT
– FLARM

Hierover verschijnt binnenkort meer informatie.

Aftermovie Drone2Go Sprints

Wil je meer weten hoe het er tijdens deze demo-dag aan toe ging? Bekijk hieronder de aftermovie gemaakt door Rijkswaterstaat.